Vertrek en de eerste dagen in Halmstad - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Jarno Loon - WaarBenJij.nu Vertrek en de eerste dagen in Halmstad - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Jarno Loon - WaarBenJij.nu

Vertrek en de eerste dagen in Halmstad

Door: Jarno van Loon

Blijf op de hoogte en volg Jarno

27 Januari 2014 | Zweden, Halmstad

Beste lezers,

Na ruim anderhalve week is hier dan eindelijk mijn eerste reisverslag over mijn halfjaarlijkse avontuur in Halmstad. Vanaf nu zal ik jullie op de hoogte houden over mijn ervaringen in Zweden.

Na een aantal geslaagde afscheidsfeestjes voor familie, vrienden en studiegenoten was het op woensdag 15 januari dan echt zover, mijn vertrek naar Halmstad aan de Zweedse westkust. Het moment waar ik lange tijd naar uit heb gekeken, al is het toch moeilijk om iedereen zo lang niet te kunnen zien. In de vroege ochtend zijn we met ons gezin naar Schiphol gereden. Ook Gijs was vanuit Leiden naar Schiphol gekomen om gedag te zeggen, nogmaals bedankt daarvoor! Na het inchecken en een drankje was het tijd voor het allerlaatste afscheid. Kusjes, knuffels, zwaaien, foto's, door de douane en voor de allerlaatste keer zwaaien. Vanaf dat moment voelde ik pas echt dat ik mezelf gedurende een half jaar in een ander land en voor mij nieuwe cultuur staande zou moeten gaan houden. Ik reisde verder met Pieter, een vriend en klasgenoot die dezelfde minor gaat volgen. De vliegreis van Amsterdam naar Kopenhagen verliep zonder problemen, we kwamen zelfs te vroeg aan. Na een korte vertraging van de bagage heb ik gelukkig al mijn koffers van de band kunnen plukken. Vervolgens moesten we ons een uurtje vermaken op het vliegveld van Kopenhagen, waarna we per trein onze reis vervolgde naar Halmstad. Met bijna 60 kilo bagage was het een heel gedoe om alles de trein in te krijgen, maar uiteindelijk is dit gelukkig allemaal goed gekomen. Na een rit van 2 uur werden we door de Student Union van de universiteit opgehaald en weggebracht naar onze eindbestemming. Deze eindbestemming was de studentenflat Krusbäret, ons verblijf voor het gehele semester. Mijn eerste indruk was prima, een groot gebouw met drie verdiepingen, vier keukens per verdieping en een heleboel kamers. Ook over de kamer heb ik niet te klagen, een goede ruimte met alle noodzakelijke meubels en een eigen badkamer. Verder had ik al vernomen dat er regelmatig goede feestjes worden gehouden in de zogenaamde “partykitchen”. Prima accommodatie dus om er een onvergetelijke tijd van te maken.

Donderdag en vrijdag heb ik voornamelijk gebruikt om de stad te verkennen, alle benodigde boodschappen te doen en het internet in onze kamer te regelen. Gedurende de week arriveerden er ook steeds meer Nederlandse en internationale studenten in Krusbäret. Op vrijdagavond was mijn eerste training in het Elite team van Hylte/Halmstad Volley, uitkomend in de Zweedse eredivisie. De training vond plaats in de Halmstad Arena, een enorme sporthal bestaande uit een sportzaal met een dubbele ring tribunes, een zwembad en ijshockeyvelden. De zenuwen begonnen toen toch wel een beetje toe te slaan. Gelukkig werd ik goed opgevangen en kon ik met de meeste spelers een praatje maken. Het begin van de training was erg wennen, een hoog niveau en Engelstalig. Uiteindelijk is de training redelijk goed gegaan, was de trainer tevreden en heb ik te horen gekregen dat ik iedere week mag blijven meetrainen. Super nieuws dus!

Na een goede maaltijd en lange douche was het tijd voor mijn eerste feestje. In de “partykitchen” beginnen alle internationale studenten met drinken, doen ze kaartspelletjes en wordt er na enige tijd ook wel gedanst. Hierna hebben we besloten om met de aanwezige Nederlanders en een aantal Zweden op stap te gaan. Eerst hebben we een aantal pilsjes gedronken in café “The Corner”, waar je tot klokslag 01.00 uur kunt drinken voor 50% korting. Dit is naar Zweedse begrippen dan nog een enigszins acceptabele prijs in vergelijking met overige cafés en discotheken. Vervolgens zijn we naar “Club Moon” gegaan, een grote discotheek in het centrum van Halmstad waar je je op woensdag, vrijdag en zaterdag prima kunt vermaken. Dit zijn namelijk de stapavonden in Halmstad. Natuurlijk zijn de mannelijke lezers dan ook benieuwd of de verhalen over Zweedse vrouwen kloppen. Nou, ik kan jullie vertellen dat het geen fabeltjes zijn. Je komt ze regelmatig tegen op straat, maar tijdens het stappen zijn ze allemaal bij elkaar te vinden. Aangezien alle clubs al om 03.00 uur sluiten, hebben we de avond afgesloten met een afterparty, wederom in de “partykitchen” van Krusbäret.

Zaterdag stond vooral in het teken van uitrusten van de nacht ervoor en het voorbereiden op het volgende feestje en de volgende stapavond in “Club Moon”. Dit was weer een zeer geslaagde avond en dit keer nóg drukker en dus nóg gezelliger. Zondag was een soort herhaling van zaterdag, met uiteindelijk een extra kater door het verlies van PSV in de topper tegen Ajax…

Jullie hebben kunnen lezen dat ik me de eerste dagen in Halmstad goed vermaakt heb. Dit verklaart ook deels mijn wat verlate verslag. Ik beloof jullie daarom dat ik zo snel mogelijk een nieuw verslag zal schrijven over mijn eerste studieweek op de Halmstad University en de andere activiteiten gedurende die week.

Tot snel!

X Jarno

  • 28 Januari 2014 - 18:37

    Magda:

    Hoi Jarno,

    Het is leuk te lezen dat je het zo erg naar je zin hebt daar. (Wij wachten wel op een volgend verslag, haha!)
    Hopelijk is het niet enkel partytime, maar doe je ook nog wat aan school, of is het op school ook party?
    Geniet ervan, als je eenmaal gaat werken, dan kun je hier toch maar met een goed gevoel op terug kijken.
    Het is hier nog steeds niet echt koud, al heeft het in het weekend in groningen gesneeuwd en waren de wegen spekglad door ijzel. Van mij mag de temperatuur zo blijven. Voor winter gaan we wel naaa Oostenrijk.
    We vertrekken 2 maart. Er is dit weekend redelijk wat sneeuw gevallen. (115cm).
    We hebben de webcam nog niet uitgeprobeerd, maar Jan zegt dat we evt. ook via de tablet kunnen skypen, omdat daar ook een camera op zit. Ik weet alleen nog niet hoe. Voorlopig hebben we zo ook contact, wat ik gezellig vind. Heel veel groetjes van Jan en mij en boemel ze.

  • 30 Januari 2014 - 14:36

    0pa Vink:

    Hoi Jarno,

    Leuk om je eerste (reis) verslag te lezen. Voor een groot deel is het ook een boemel verslag
    Nooit gedacht dat je zo'n feestnummer zou worden Ja joh, Hollanders in het buitenland ..... berg je maar
    Wel jammer natuurlijk dat de clubs "al" om drie uur sluiten.
    Maar geniet er maar van en intussen zal ook het meer serieuze werk wel zijn begonnen
    Maak je niet sappel om PSV , want ze hebben de weg omhoog gevonden hoewel ze natuurlijk Ajax
    niet zullen inhalen .???
    Vandaag donderdag, dus zou ik zeggen prettig weekend (ook namens oma) en tot je volgende verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jarno

Actief sinds 26 Nov. 2019
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 4451

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

15 Januari 2014 - 08 Juni 2014

Studie in Halmstad, Zweden

Landen bezocht: