Lapland - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Jarno Loon - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Jarno Loon - WaarBenJij.nu

Lapland

Door: Jarno van Loon

Blijf op de hoogte en volg Jarno

28 Maart 2014 | Zweden, Halmstad

Beste lezers,

Op vrijdag 21 maart rinkelde de wekker al om 05.30 uur. Erg vroeg natuurlijk, maar wel met een heel mooi vooruitzicht: vijf dagen genieten in Lapland. Vanuit Halmstad zijn met een groepje van vier Nederlanders met de trein naar Göteborg gereisd. Vanuit daar vertrok om 09.00 uur de bus met ongeveer 55 studenten richting Kiruna, onze eerste bestemming. Een lange rit van maar liefst 24 uur die ik heb gevuld met lezen, spelletjes en voornamelijk slapen.

In de vroege ochtend van zaterdag 22 maart kwamen we aan bij ons hostel in Kiruna. Een goed verzorgde accommodatie waar we meteen aan ons ontbijt konden beginnen. Hierna stond ons een mooi programma te wachten. Het begon met ‘snowmobiling’. Echt een hele mooie ervaring om met hoge snelheid op een sneeuwscooter door het prachtige sneeuwlandschap van Kiruna te rijden. Daarna konden we tijdens ‘dogsledding’ lekker achterover zitten terwijl we door huskyhonden voortgetrokken werden door de sneeuw. Na deze twee geweldige activiteiten hebben we een korte rondleiding gekregen door het centrum van Kiruna. Als afsluiting van de middag hebben we de mijnen van Kiruna bezocht. De winning van ijzererts in de mijnen is een erg belangrijk onderdeel van de stad en omgeving. Hoewel ik meer had verwacht van de tour in de mijnen, is het toch mooi dat ik er ben geweest. ’s Avonds hebben we een drankje gedaan in een nachtclub, waarna we met een grote groep tevergeefs een poging hebben gewaagd om het noorderlicht te zien.

Op zondag 23 maart zijn we in noordelijke richting doorgereisd naar Abisko. Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan het ‘Icehotel’. Prachtig om te zien dat echt alles van ijs is gemaakt en om te horen hoe dit precies wordt gedaan. In de ‘Icebar’ hebben we nog kunnen genieten van een heerlijk drankje uit een glas van ijs. Na dit bezoek zijn we verder gereisd naar Abisko. Hier zijn we meteen het ‘National park’ gaan verkennen. Echt een super mooie omgeving met onder andere een canyon, groot bevroren meer en veel bergen. ’s Avonds hebben we gezellig met zijn allen bij een groot kampvuur in een ‘tipi tent’ gebarbecued. Vervolgens ben ik nog tot 04.00 uur opgebleven in de hoop het noorderlicht te kunnen zien. Vanwege de bewolking hebben we het toen weer niet kunnen zien.

Op maandag 24 maart zijn we naar Narvik (Noorwegen) gereisd. Onderweg stopte de bus een aantal keer om foto’s te kunnen maken van de mooie landschappen. In Narvik zijn we met een skilift een berg op gegaan. Dankzij het heldere weer konden we boven genieten van het uitzicht. Het werd uiteindelijk een avontuurlijke terugweg naar beneden, aangezien de skiliften stil waren gezet vanwege de wind. Juriaan en ik besloten niet te wachten en dus lopend, rennend en vooral glijdend ‘off piste’ af te dalen. Erg gaaf om te doen en hier hebben we ook mooie foto’s en filmpjes van kunnen maken. Eenmaal beneden zijn we terug gereden naar Abisko. Er stond toen een heerlijk avondje sauna op het programma. De sauna bij het meer was ongeveer een kwartier lopen. Door een weddenschap heb ik besloten om in mijn zwembroek, T-shirt en sokken met slippers te lopen. Ondanks enorm koude voeten heb ik de heenweg redelijk goed vol kunnen houden. Daarna snel de hete sauna in. Vanuit de sauna was er de mogelijkheid om in je badkleding in de sneeuw te liggen en in een wak in het meer te springen. Dit heb ik twee keer gedaan. Het is niet te beschrijven hoe ongelofelijk koud dit was, vooral aan mijn voeten. Het was dus ook aan te raden om daarna snel weer terug de sauna in te gaan. Aangezien mijn weddenschap nog steeds stond, was het ook de bedoeling dat ik weer in mijn badkleding terug zou lopen naar het hostel. Gedurende de avond werd het echter enorm koud met sneeuwstormen, waardoor het eigenlijk niet mogelijk was om dit te doen. Omdat ik niet zo slim was geweest om extra kleding mee te nemen, ben ik uiteindelijk in andermans kleding, een aantal handdoeken en sokken over mijn slippers terug gelopen. Vervolgens hebben we de laatste poging gedaan om het noorderlicht te zien en ben ik vrijwel de hele nacht wakker gebleven. Wederom geen succes, mede door de harde wind. Daar baalde ik dus erg van…

Op dinsdag 25 maart was het alweer tijd om de lange reis naar Halmstad terug te maken. Onderweg zijn we nog gestopt bij een ‘Sami familie’, bekend om de tenten waarin de Samen leven en de rendieren die ze bezitten. Ook hebben we een stop gemaakt bij de poolcirkel. Uiteindelijk werd ik later in de avond wakker gemaakt omdat het noorderlicht te zien was. De bus is toen gestopt. Helaas was het niet heel fel te zien, maar toch kan ik zeggen dat ik het gezien heb! De volgende middag kwamen we aan in Göteborg, waarna we met de trein terug naar Halmstad zijn gereisd.

Lapland Experience 2014 was een geweldige reis die ik mijn hele leven zal onthouden! De foto’s heb ik op Facebook gezet en zal ik binnenkort ook hier plaatsen.

Morgenochtend vertrek ik alweer naar Stockholm en maandag en dinsdag zal ik met de ESN Sea Battle de partycruise van Stockholm naar Riga en terug maken. Hierna kunnen jullie een volgend reisverslag verwachten.

Hej då!

X Jarno

  • 30 Maart 2014 - 14:08

    Magda:

    Hej då!

    Wat je er allemaal niet voor over moet hebben om niets te willen missen! Nou, ik kan je zeggen, ik zou waarschijnlijk net zo zot hebben gedaan. Toch jammer dat je het noorderlicht niet in volle glorie hebt gezien. Hele leuke foto's. Dat pakken ze niet meer van je af. Ook weer veel plezier op je volgende trip.

    Groetjes Jan en Magda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jarno

Actief sinds 26 Nov. 2019
Verslag gelezen: 1350
Totaal aantal bezoekers 4424

Voorgaande reizen:

26 November 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

15 Januari 2014 - 08 Juni 2014

Studie in Halmstad, Zweden

Landen bezocht: